Till innehåll på sidan

Skolplattformen i grundskolan

Här hittar du mer information och hjälp om Skolplattformen

Ditt barn och ditt barns lärare använder Skolplattformen dagligen i den kommunala grundskolan. Där finns verktyg som underlättar planering och lärande.

Välj rätt supportväg

  • Är du elev ska du kontakta support för elever.
  • Är du elev och behöver ett nytt lösenord ska du eller din vårdnadshavare kontakta din skola.
  • Är du vårdnadshavare och hjälper ditt barn ska du kontakta support för elever.
  • Är du vårdnadshavare och vill ha hjälp med inloggning eller något annat ärende ska du kontakta support för vårdnadshavare.

Innehåll

Skolplattformen är en gemensam digital plattform för samtliga skolformer i Stockholms stad. Startsidan på Skolplattformen är anpassad för dig. Lärare och andra på skolan, till exempel rektor, publicerar information där.

Skolplattformens funktioner används olika på olika skolor. Ditt barns lärare beskriver vilka verktyg som ni använder gemensamt.

Startsidan innehåller:

  • Nyheter och veckobrev från skolan
  • kalender (med schema och möjlighet att göra egna bokningar)
  • Min skola (intern webbplats för respektive skola)
  • teams
  • planering av undervisningen och bedömning av kunskapsresultat
  • närvaro och frånvaro
  • kontaktuppgifter till lärare och skolans personal
  • kontaktuppgifter till support
  • användarstöd med supportfilmer och driftsinformation.

Skolplattformens app för vårdnadshavare

För dig som är vårdnadshavare finns Skolplattformen som en app. Du kan få notiser när någon på skolan publicerar information. Bland annat får du en avisering när någon på skolan publicerat en nyhet.

Appen hittar du i App Store eller i Google Play.

Lär dig mer om appen och se vilka aviseringar du kan få.

Support

På Skolplattformens startsida finns ett användarstöd. Där får du veta vilka förändringar och förbättringar som gjorts.

Ditt barns lärare eller mentor (handledare) beskriver ert samarbete i Skolplattformen. Det kan skilja sig åt mellan olika lärare och mellan olika skolor. Fråga alltid ditt barns lärare först, om du har problem i skolplattformen. Som alternativ kan du kontakta supporten. Det finns en kontaktväg för elever och en för vårdnadshavare.

Guider och instruktionsfilmer

Som en hjälp finns guider och instruktionsfilmer om hur du eller ditt barn använder Skolplattformen.

Guider och instruktionsfilmer – elever
Guider och instruktionsfilmer – vårdnadshavare

Ändra kontaktuppgifter i Mina sidor

  • I e-tjänsten Mina sidor ändrar du dina kontaktuppgifter för stadens e-tjänster, till exempel Skolplattformen.

Kontakta Supporten?

Elevsupporten har öppet vardagar klockan 08.00–17.00.
Vårdnadshavarsupporten har öppet vardagar klockan 08.00–16.30, fredagar samt maj–augusti klockan 08.00–16.00.

Startsidan, Office 365 och Planering & bedömning

Telefon: 020-33 09 00
E-post: elevsupport@edu.stockholm.se

Elevdokumentation och Frånvaro-Närvaro-Schema

Telefon: 020-44 33 00
E-post: support.skolplattformen@stockholm.se

Vårdnadshavarsupport

Telefon: 08-508 11 552 
E-post: e-support@stockholm.se

Dela: